ההתוויות הרפואיות המוכרות כיום לשימוש בקנאביס רפואי

בית מרקחת תפרחת

רישיון לשימוש בקנאביס רפואי יינתן בהמלצת רופא מומחה המאושר על ידי משרד הבריאות ובהתאם לרשימת ההתוויות כפי שמפורסם בנוהל 106 של משרד הבריאות.

נוהל זה מתעדכן מעת לעת ומתן הקנאביס יינתן לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים.

בתחום האונקולוגיה – למטופלים בזמן טיפול בכימותרפיה ועד חצי שנה מסיומו לצורך הקלה בבחילות, בהקאות או בכאבים הקשורים לטיפול (גם ללא מיצוי טיפולים מקובלים להקלה בבחילות וכו') לצורך שיכוך כאב ממקור סרטני בשלב גרורתי ולאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות.

בתחום הגסטרואנטרולוגיה – למטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית פעילה ומוכחת (מחלת קרוהן או קוליטיס) והעונים לקריטריונים הבאים: מוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים מקובלים של אחד לפחות אימונומודולטור אחד לתקופה של חודשיים לפחות ובנוסף של לפחות נוגד TNF אחד במנת העמסה מלאה.

נבחנה ונשללה האופציה לטיפול ניתוחי של הסרת קטע מעי חולה קצר.

תחום הכאב – למטופלים הסובלים מכאב נוירופאתי ממקור אורגני ברור המטופלים במרפאת כאב מוכרת בתקופה של שנה לפחות לפני הגשת הבקשה, לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים.

תחום מחלות זיהומיות – למטופלים המאובחנים בכשל חיסוני אשר סובלים מאיידס לאחר מיצוי טיפול תרופתי מקובל, ולמטופלים הסובלים מירידת משקל קיצונית לאחר שאיבדו מעל 10% של משקל גופם לצורך שיפור התיאבון.

תחום הנוירולוגיה – למטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה.

למטופלים בפרקינסון המטופלים לפחות בטיפול אנטי פרקונסי ואשר סובלים מכאב כרוני או כאב הנגרם מהריגידיות אשר לא הגיבו לטיפול מקובל בכאב.

למטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טוראט, הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום אשר לא הגיבו לטיפולים מקובלים. בשנת הטיפול הראשונה הרישיון יוגבל לתקופות של שלושה חודשים בכל פעם וחידוש הרישיון יותנה בבחינה והמלצה משותפת של הנוירולוג והפסיכיאטר המטפלים בכל פעם. החל משנת הטיפול השנייה–הרישיון יוגבל לתקופות של עד שנה בכל פעם ומותנה בהמלצה של הנוירולוג המטפל והמלצה פסיכיאטרית.

למטופלים בגירים חולי אפילפסה, העומדים בכל הקריטריונים במצורף: מאובחנים כחולי אפילפסיה קשה לפחות שנתיים הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית (תקפים אפילפטיים הגורמים למוגבלות) כולל התקפים קליניים כלליים, התקפים מסוג חלקי-מורכב, התקפים מוקדיים אחרים אם הם גורמים לסכנת נפילה וחבלה והתקפים טוניים או אטוניים כלליים. האפילפסיה עמידה לטיפול, לאחר כשלון של לפחות חמש תרופות אנטי- אפילפטיות רשומות כמונותרפיה או כמשלב תרופות, והינה מאופיינת בתדירות התקפים של לפחות התקף אחד לחודש תוך טיפול תרופתי מתועד.

למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כשלון טיפולים מקובלים בלפחות חמש תרופות/טיפולים ובכללם עמידות או אי הצלחה באחד או יותר מהבאים: דיאטה קטוגנית, קוצב וגאלי.

תחום הטיפול הפליאטיבי – למטופלים סופניים (תוחלת חיים צפויה של כחצי שנה).

תחום הפסיכיאטריה –  למטופלים בגירים המאופיינים בהפרעת דחק בתר – חבלתית והעונים על הקריטריונים הבאים:

הפרעה בתר – חבלתית בדרגת חומרה בינונית ומעלה ועונה לקריטריונים של30% נכות לפחות לפי סעיפי הביטוח הלאומי (מל"ל), הנמשכת מעבר ל 3 שנים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה.

מוצו לפחות שתי התערבויות תרופתיות מקובלות לפרקי זמן מינימאליים של חודשיים כל התערבות וכן מוצו שתי התערבויות פסיכולוגיות מקובלות.

התווית נגד מוחלטת לטיפול–היסטוריה של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים

ההמלצה לטיפול בקנאביס תוגש ע"י פסיכיאטר מומחה המטפל בחולה, ע"ג נספח לבקשה לטיפול מסייע בקנאביס PTSD שהקישור אליו מפורסם באתר משרד הבריאות.